Op vakantie naar Kroatië

23 juni 2019 - Nin, Kroatië

Hallo Allemaal,

Na een rit van 405 km, zijn we in NIN,  een plaatsje bij ZADAR, op camping Ninska Laguna aangekomen. Ik had eerst de eigenaar, Ivo vanuit Banjole gebeld of er nog plek voor ons was. Hij was erg verrast mij te horen en zei: Ich habe zwei plätzen, ein für sich und eine für Madam. En die Madam is Annie. Bij aankomst was er plek genoeg. We hebben de camper op dezelfde plek als vorig jaar, tussen de bomen. Het was bij aankomst erg warm, 32 graden en geen airco in de cabine. Wij gingen, na de camper op de plaats te hebben gezet, het zakflesje met berenburg en een paar flesjes Heineken bij hem brengen, wat we voor hem meenemen en wat hij erg lekker vind. Na een glaasje Slivovic, wat een traditie is om er één te drinken, zijn we gaan zwemmen in het zwembad. Ivo heeft een nieuw zwembad aan laten leggen, wat geweldig is om na zo'n warm onthaal, de Slivovic maakt je van binnen natuurlijk nog warmer. Ook had ie weer een halve liter olijfolie voor ons klaar staan, waar ik elke ochtend op nuchter een theelepel van opdrink. Dit heb ik hem beloofd te doen, dan word ik gezond oud, net als hij zelf, hij is 83 jaar en erg kwiek en bloedwaarden als één van 18 jaar. Deze halve liter is voor Madam, zei hij en als we weggaan krijg ik m'n halve liter mee. Dus Annie moet er nu ook aan geloven. Met die verstande het, "krijgen", want wij mogen dit niet betalen, dit is alleen voor vrienden  (prijatelji) en dan is het gratis, met andere woorden, een ander krijgt niks. Hij maakt alles zelf, de olie en ook de drank en dit is hem wel toevertrouwd. Dan heb je alles puur natuur.

We mochten weer takken met dadels van de palmboom afhalen en mee naar huis nemen, voor decoratie. in Nederland betaal je veel voor zo'n tak en hier is het voor ons gratis. Dit valt niet mee om ze er af te halen. Ze zitten tussen de andere palmtakken en de bladeren lopen op een punt uit en zijn erg scherp. Annie en ik allebei werkhandschoenen aan, Annie proberen om de takken uit elkaar houden en ik er tussen om de takken met dadels er tussenuit te zagen met een broodmes. Nu zit er een soort gif in de punten, als je je prikt, zweert het 3 dagen. Ik heb een prik door de handschoen in de middelvinger gekregen en nu kan ik hem niet helemaal meer buigen, het gewricht is stijf en dik. maar met  de wetenschap van vorig jaar is het met 3 dagen over. Vorig jaar was het de duim, die niet mee wilde werken, door een prik.

Zaterdagmiddag zijn Bert en Alice, die we altijd troffen in Pakostane, bij ons op de camping geweest. Ze wilden ons weer zien en spreken en zijn naar ons toe gekomen. Ze staan op een camping in Sveti Filip, bij Biograd. Het was een geweldig weerzien. Het weer was hier gisteren lekker om visite te krijgen, het was 29 graden en bewolkt. Maar gisteravond begon het te waaien en een beetje te regenen, nu zondag is het weer vol zon en 32 graden en een lekker windje.

Vanmorgen is Annie schelpen gaan zoeken in de laguna en ik ben even naar voren geweest om Facebook en m'n post e.d. te bekijken met Wifi van de camping, want m'n eigen data vliegt er doorheen hier en de Wifi is hier ook nog eens gratis. Daar kwam Ivo, de eigenaar aan om mij een glaasje snaps te brengen. Eine für mein prijatelj (vriend), von de bauer (boer). Deze viel er wel in, dit was één met een smaakje die niet in je keel brand als je hem opdrinkt, maar wel weer met genoeg alcohol. Vanmiddag zijn we naar het strand  geweest. Volgende keer meer nieuws.

Groeten van Jan en Annie.

1. Thea postma:
    23 juni 2019
    Genoeg lekker drinken, en bezigheden om de tijd door te komen, mooie foto's, hier is / blijft het ook warm. 🥴 maar we hebben airco gelukkig. Fijne vakantie nog 🌞
  2. Froukje:
    24 juni 2019
    Klinkt weer goed allemaal.mooie foto;s.leuk dan om je vrienden zo ook weer te zien.geniet ze !
  3. Sytske Hardholt:
    24 juni 2019
    Fijn dat jullie daar weer goed zijn ontvangen!! En er wordt goed voor jullie gezorgd😁. Hier is het even volop zomer, een warme wind vanuit het zuiden maakt het hier ook 32 graden. Inmiddels het zwembad weer opgezet voor verkoeling. Daar gaan de dames (en ik) weer goed gebruik van maken 😎.
    Naomi plonst er zo in uit school en savanna moet nog even wachten, moet werken tot 5😣 ach die heeft airco🤣🤣🤣.
    Nog heerlijk genieten van het vernieuwde zwembad daar🤗🤗
  4. Hendrik en Wytske:
    24 juni 2019
    Fijn dat er nu een zwembad is. Wij staan nu bij een meer, want ook hier is het warm. Veel plezier nog deze week in Nin. Gr. Hendrik en Wytske
  5. M wevering:
    25 juni 2019
    Hoi jullie beleven wat in de vakantie. Mooie foto's en mooie takken van de palmboom. En lekker weer daar. Hier bloedheet. Veel plezier en lekker genieten op de camping en in het zwembad. Groetjes
  6. Hein en Joukje:
    28 juni 2019
    Prachtige plek voor een zwembad! Veel gezelligheid daar zo te horen. Nog even genieten! Liefs van Hein en Joukje