Op vakantie naar Kroatië

20 juni 2019 - Banjole, Kroatië

Hier weer een blogje van Annie.

Wij staan nu sinds 9 dagen in Banjola. Een rustige camping met een prachtig zwembad erbij. En dat is ook wel nodig met deze bloody hotte temperaturen van boven de 30 gr. en geen wind. Toch zijn we nog redelijk actief....zwemmen...zonnen....maar ook fietsen zo nu en dan ...alles met de hand wassen. Gister zijn we op de fietskes naar Pula geweest  temperatuur 32 gr. De meter op de fiets gaf 36 gr. aan. We gaan naar het Sea Aquarium. Ik had daarover gelezen in een foldertje hier op de camping. We vinden het redelijk snel...wordt goed onderweg aangegeven. Het fietsen hier in Kroatië op de weg is altijd weer een hele belevenis. Ze zijn hier absoluut niet gewend aan fietsers. Ze toeteren en soms krijg je ook nog de middelvinger of schreeuwen ze tegen je. Ze rijden zelf als gekken en halen op ''t laatste moment net voor je in. Nee,  het is absoluut niet fijn soms om hier aan 't verkeer deel te nemen. Maar we komen veilig aan. In het aquarium hebben ze echt zulke vreemde zee schepsels ...nog nooit gezien sommige zo apart. Er zijn krokodillen , haaien, een reuzenschildpad, leguanen en ook een soort wormen die er als slangen uitzien die ineens uit de grond oprijzen. Ook zijn er prachtige vissen in allerlei kleuren . Zeepaardjes zwemmen er ook rond . We hebben er ruim 3 uur rondgekeken zo mooi! Toen weer het snikhete weer in.....Op de camping snel weer in 't  zwembad..afkoelen! 't Valt soms echt niet mee vakantie vieren....

Onze Campingbazin Diana heeft moeite met mijn naam,Ze noemt me Aaaaaana...Ze komt vaak even om 't hoekje kijken wat ik nu weer aan 't doen ben. Ik schilder stenen ..maak lavendelfakkeltjes ..pruts uiltjes in elkaar met van alles wat er hier op de grond ligt. Ze vindt het allemaal even mooi. We staan hier nu voor de 4e keer. Ook zoon Kristijan praat zo nu en dan even bij. Hij in 't Engels, zijn moeder in 't Duits.  Als ik haar een lavendelfakkeltje geef krijg ik de volgende dag heerlijke chocolaatjes terug.

Zo vond Jan 't schijnbaar nodig om na 9 jaar 't Campertje van binnen nog te gaan dopen.....Zo deed hij dat ....

Ik vond dat ik op een zaterdagavond best wel een wijntje had verdiend. De hele  camper van binnen alle kastjes gesopt ..de vloer gedweild alles blonk!   Er lag nog een mooie fles bubbel wijn uit Frankrijk met bloemetjes erop...dus die ging eraan! Er zat alleen wel een vreemde dop op met van die ijzerdraadjes erom. Laat mij maar even zei Jan...dat wordt met jou niks. Hij peutert voorzichtig het paarse plastic eraf en draait de  ijzerdraadjes los. Ik kijk toe.... Opeens schiet de kurk er met een rotgang af....de wijn sproeit als een fontein door de hele camper. En het gaat maar door.... Jan en ook ik kijken als versteend toe. Pas als de fles meer dan half leeg is kom ik in actie ...grijp de fles en gooi hem in de gootsteen. Jan zit nog steeds perplex toe te kijken, Alles maar dan ook alles zit onder de wijn, De vloer lijkt wel een klein riviertje..mijn witte kastjes en de koelkast zijn rood.... Gelukkig zit er niet veel in de bankkussens. Jan zijn benen en slippers zijn ook rood. Het ruikt zo sterk naar alcohol het lijkt wel een kroeg, Ik krijg gelijk een lachbui en kan niet meer ophouden van lachen. Jan vind het ietsje minder leuk... Als ik ben uitgelachen wat nog best even geduurd heeft gaan we de zaak opdweilen. Alle kastjes worden opnieuw afgesopt en ook de vloer krijgt een beurt. De rest van de fles drink ik na 't schoonmaken maar gelijk op. In jaren niet zo gelachen ...wel zonde van die dure fles wijn want die was echt verrukkelijk!  Ik heb wel eens zoiets gezien na 't schudden van een fles maar Jan presteert  't zelfs zonder schudden!!!

Mijn Duitse overbuurvrouw in Rovinj  bewondert onze met dolfijnen beschilderde schotelantenne. Ze hoorde van Jan dat ik dat had gedaan en ook stenen beschilderde. Ze komt ze bekijken en is heel enthousiast. Ze wil er direct 2 kopen maar voor ik iets kan zeggen stelt ze me een ruil voor. Ze heeft ook een hobby. Ze snelt naar haar caravan en haalt een paar zwart/witte sokken op die ze zelf heeft gebreid. Prachtig...mijn maat en lekker warm. De ruil gaat door, Alleen had ik de warme sokken wel eerder kunnen gebruiken, begin mei toen 't zo" verrekte " koud was. Dus blijven deze grappige sokken nu standaard in 't Campertje...je weet maar nooit. 't Kan volgend jaar zo weer koud zijn.

Jan gaat onze koelbox es efkes ontdooien en gebruikt daarvoor mijn haarföhn van 12 jaar oud. Werkt al jaren naar alle tevredenheid. Hij zet hem aan en de vlammen slaan eruit!  Ik had er 3 dagen van tevoren nog mijn krullenbos mee droog geföhnt... Mijn haar had wel in de fik kunnen vliegen als 't toen was gebeurd! Dus op de fietskes naar Pula om een nieuwe. Na enig vraagwerk vinden we er 1 bij Muller een grote Drogist winkel. En nu maar hopen dat deze het ook 12 jaar volhoudt....

Maar voor de rest is alles nog heel en vinden we dit leventje zo wel prima! Genieten volop van alles hier in dit prachtige land.

Morgen....vrijdag vertrekken we naar Nin zo'n 400 km. verderop. Eens checken of Ivo de oude campingbaas van 84 er nog is... We blijven daar 1 week en gaan dan weer richting Fryslân.  We houden jullie op de hoogte.

Groetjes en tot de volgende en laatste app.

Annie en ook van Jan.

1. M wevering:
    20 juni 2019
    Geweldige belevenis wat jullie niet mee maken haha. Je kunt het mooi schrijven oeps verwoorden. Zo de van de wijn had dat gezicht van Jan wel willen zien haha. Mooie foto's mooie beestjes. Lekker genieten jullie beide. Groetjes Melis en Riet
  2. Hendrik en Wytske:
    21 juni 2019
    Weer heel wat beleefd en de camper na 2x super schoon🤗. Alleen jammer van de wijn. Veel plezier in Nin bij Ivo P.
    Gr. Hendrik en Wytske
  3. Thea postma:
    21 juni 2019
    Echt een straf, vakantie hoor ik wel. 😊 geniet er maar van het is snel weer voorbij. 🖐
  4. Sytske Hardholt:
    21 juni 2019
    Haha lig hier dubbel van het lachen om de wijnfles🤣🤣🤣. Snap wel dat heit er minder blij mee was😨. Nu is het het rode campertje!! Gelukkig weer helemaal schoon gepoetst jullie reismobiel🚐
    Ja en echte straf zo'n warme vakantie, eerst veel te koud weer dan nu het omgekeerde, hitte😁 van🧣tot👙, het is van alles wat dit jaar!!!
    Nog even genieten van alles daar, zien jullie snel weer😘😘
  5. Hein en Joukje:
    22 juni 2019
    Al wer in moai ferhaal, makkest wol wat mei hé ast sa lang fuort bist.
    Gelokkich is it ein fan e fekânsje wer yn it sicht, dán kinne jim thús wer bekomme 🤪😂😂😂😂
  6. Gerben en Tiny:
    28 juni 2019
    Als er niks gebeurd zou de vakantie saai worden,geniet er nog maar even van en straks een goede reis terug